Dynia w nowym opakowaniu

Historia dyni w Polsce liczy już ponad cztery wieki. Przed laty gościła zarówno na pańskich, jak i chłopskich stołach w postaci zup, przecierów, marmolady, potem jednak jej popularność zmalała. Od kilku lat zainteresowanie tym owocem na nowo wzrasta, głównie za sprawą święta Halloween, obchodzonego w wielu krajach 31 października, a które zdobywa coraz więcej fanów również w naszym kraju.

Dynia jest jednoroczną rośliną, uprawianą na polach nowożytnej Europy od XVI wieku. Jest to wyjątkowa roślina, w której jadalny jest miąższ owocu, liście, kwiaty i pestki. Można więc z niej przyrządzić wiele rozmaitych i smakowitych dań. Na szczególną uwagę zasługują pestki dyni. Jedno z powiedzeń ludowych brzmiało: „Pestki dyni spadły z kieszeni Boga na ziemię i nie ma na świecie zdrowszej od nich rzeczy”, co najlepiej charakteryzuje ich właściwości. W pestkach dyni bowiem znajdziemy prawdziwe bogactwo witamin i mikroelementów i to w imponujących ilościach.

Są bogatym źródłem potasu, fosforu, magnezu, żelaza, cynku, witaminy E, B1, B2 i kwasu foliowego. Zaledwie jedna paczuszka pestek dyni dziennie, spożywana regularnie w ramach zbilansowanej diety, pozwoli zadbać o:

  • dynia_newPiękny wygląd – witamina E jest uznawana za witaminę młodości, chroni bowiem komórki przed stresem oksydacyjnym.
  • Funkcje seksualne– cynk wpływa na płodność i funkcje rozrodcze. Dodatkowo kwas foliowy wpływa na prawidłowy wzrost matczynych tkanek podczas ciąży.
  • Zdrowe kości– fosfor pomaga w zachowaniu zdrowych kości i zębów. Jest potrzebny dla prawidłowego wzrostu i rozwoju kości u dzieci.
  • Zdrowe serce– tiamina, czyli witamina B1 wpływa na prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego oraz serca.  Dodatkowo, dynia jest bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe. Zastąpienie kwasów tłuszczowych nasyconych,  nienasyconymi przyczynia się do utrzymania prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi.
  • Odporność –cynk i magnez wspiera system odpornościowy. Cynk wpływa również na prawidłową syntezę DNA, chroni komórki przed stresem oksydacyjnym i wspomaga ich regeneracje.
  • Energię na każdy dzień– magnez pomaga w zniwelowaniu poczucia zmęczenia oraz przyczynia się do prawidłowego uwalniania energii przez organizm.
  • Szczupłą linę ­– wysoka zawartość  błonnika, przy stosowaniu zbilansowanej diety pomaga zrzucić zbędne kilogramy i utrzymać odpowiednia dietę.

Pestki dyni mają bardzo szerokie zastosowanie kulinarne. Smakują dobrze pogryzane na surowo, jak i uprażone, jako panierka lub posypka do dań. Wypróbuj nasz przepis na ser w panierce z dyni:
Ser w panierce z dyni

Warto wprowadzić pestki dyni do naszej codziennej diety jako codzienną przekąskę. Teraz będzie to jeszcze prostsze, bo Sante wprowadza pestki dyni w mniejszym, wygodnym opakowaniu po 80 gr. Wrzuć je do torebki, plecaka, czy kieszeni kurtki, aby mieć pod ręką w razie potrzeby. Nie tylko zaspokoisz głód i dostarczysz sobie energii, zadbasz przy tym o swoje zdrowie, urodę i sylwetkę!