Makrobiotyka – jesteś tym co jesz

Jeśli codzienne odżywianie taktujesz jako coś więcej niż samą dietę, wierzysz że spożywany pokarm może mieć wpływ na twoje samopoczucie, zdrowie i jakość życia to makrobiotyka jest właśnie dla Ciebie. Dodatkowo, przestrzegając jej zasad, możesz stracić w niedługim czasie nawet kilka kg, co tym bardziej powinno Cię nią zainteresować.

Dieta nie jest ani droga ani skomplikowana, gdyż opiera się na wykorzystaniu zdrowotnych właściwości zbóż, suszonych owocach, warzywach i roślinach strączkowych. Dla wielu jej propagatorów jest przygodą, spotkaniem z nauką Wschodu (link do med. chińskiej) i rozwojem duchowym, dla innych nadzieją na wyleczenie z ciężkiej choroby, gdyż zgodnie z jej filozofią odpowiednio skomponowane i przygotowane jedzenie, może leczyć. Dieta makrobiotyczna zalecana jest osobom, które chcą oczyścić swój organizm, a przy okazji stracić kilka kilogramów, nie jest natomiast odpowiednia dla osób cierpiących na osteoporozę i chorych na serce. Jeżeli chcesz zacząć, poczytaj najpierw trochę na ten temat. Jeżeli odnajdziesz w tym jakiś sens – zacznij praktykować.

Zachowuj równowagę pomiędzy dwiema uzupełniającym się siłami yin i yang
Równowaga sił Yin i Yang to idealny stan, który znajduje odbicie w przyrodzie, a także stanie pełnego zdrowia. Choroba pojawia się wtedy, gdy w organizmie ich równowaga zostaje zaburzona, np. pod wpływem klimatu, zanieczyszczenia środowiska, nieprawidłowego odżywiania się. Ponieważ nasze pożywienie zawiera różne proporcje pierwiastków yin i yang, dzięki odpowiedniemu doborowi diety możemy zachować zdrowie a także szczupłą sylwetkę.
Dieta zawierająca dużo pierwiastka yang (mięso, jaja, sól) może prowadzić do podwyższenia ciśnienie krwi, nerwowości czy agresji. Za dużo yin w pożywieniu (słodycze, nabiał, owoce) powoduje ogólne rozprężenie, odbiera motywację i rozleniwia. Zadaniem diety makrobiotycznej jest więc bilansowanie yin i yang poprzez unikanie pokarmów „ekstremalnych\’\’ na rzecz produktów neutralnych.

Produkty dozwolone, dopuszczalne i zakazane
Makrobiotyka kładzie nacisk na naturalne produkty zbożowe, najlepiej jeśli pochodzą z lokalnych lub organicznych upraw. Proporcje poszczególnych pokarmów w menu makrobiotyka powinny rozkładać się następująco: pełne ziarno – 50-60%, owoce i warzywa – 25-30%, rośliny strączkowe – 10%, zupy – 5-10%, wodorosty – 5%. Pozostały udział w diecie mają : białe mięso ryb (raz w tygodniu), nasiona, orzechy, oleje, przyprawy, sól morska, desery. Makrobiotyka w założeniu zawiera mało tłuszczu (głównie oliwę z oliwek).

Produkty preferowane
Produkty dopuszczalne
Produkty zakazane
  • brązowy ryż, jęczmień, pszenica, żyto, owies, gryka, kukurydza,
  • oliwa z oliwek
  • owoce i warzywa wyhodowane w naturalnym środowisku
  • rośliny strączkowe(w tym soja i produkty sojowe)
  • glony i wodorosty
  • przyprawy
  • sól morska
  • w umiarkowanych ilościach(raz w tygodniu) ryby, skorupiaki
  • nasiona, orzechy,
  • desery
  • mięso zwierząt rzeźnych, drób
  • jaja
  • owoce tropikalne
  • przetwory mleczne

Gotowanie i przyrządzanie potraw
Istotnym elementem diety jest odpowiednia sztuka kulinarna mająca na celu zachowanie proporcji yin i yang w pożywieniu. Podstawową zasadą jest, aby w jak najmniejszym stopniu zmieniać właściwości spożywanych produktów. Dlatego najlepiej, jeśli potrawy przyrządza się w szybkowarze, a warzywa jedynie blanszuje. Oczywiście najbardziej korzystne jest spożywanie żywności w stanie nieprzetworzonym czyli surowym. Jeść należy bez pośpiechu. Istotnym aspektem praktyki żywieniowej jest przeżuwanie, ponieważ węglowodany są trawione głównie przy pomocy śliny, która jest zasadowa. Źle strawione ziarna zakwaszają organizm.
Makrobiotycy starają się rozszerzyć dietę w makrobiotyczny styl życia, a więc w trosce o swoje szczęście , żyć w harmonii z naturą i psychicznymi siłami które nas otaczają. Ogromną rolę odgrywa pozytywne nastawienie, które wzmacnia system odpornościowy, a także akceptacja najbliższego otoczenia.

Korzyści stosowania diety
Jest wielu zwolenników odżywiania zgodnie z zasadami makrobiotyki. Także wielu lekarzy je popiera, argumentując, że produkty stanowiące podstawę tej diety są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych, a także białka i węglowodanów. W jadłospisie makrobiotycznym są wszystkie witaminy, wszystkie ważne składniki odżywcze w naturalnej postaci. Np.:

Witamina C: brokuły, kapusta, brukselka, jarmuż, pietruszka naciowa, liście rzepy, kalafior, rzeżucha, boćwina, szczypiorek, truskawki;
witamina A: brokuły, marchew, liście mniszka pospolitego, jarmuż, pietruszka naciowa
Wapń: kapusta, pietruszka, bób, soja, kasza gryczana, nasiona sezamu, słonecznik, brokuły, migdały, orzechy laskowe
Żelazo: bób, korzeń imbiru, zielony groszek, nasiona sezamu, pestki dyni, pietruszka i boćwina

Zdaniem dietetyków
Zboża poprawiają trawienie i krążenie, oczyszczają krew, zwiększają naturalną odporność na infekcje i choroby, poprawiają działanie układu nerwowego i mózgu, pracę gruczołów wydzielania wewnętrznego..
Warzywa zapobiegają chorobom i łagodzą ich przebieg: korzeniowe dodają sił witalnych i wytrwałości, wzmacniają siłę woli, wpływają bardzo korzystnie na jelita, serce i płuca; zielone warzywa liściowe dostarczają energii, uspokajają umysł, pobudzają procesy myślowe i duchowe, zapewniają spokój i opanowanie, wzmacniają wątrobę i pęcherzyk żółciowy, a w niektórych przypadkach także nerki, płuca nerwy i narządy płciowe.
o marchew pomaga w chorobach oczu i wątroby.
o ugotowana cebula dostarcza zrównoważonej energii, a w połączeniu z dynią i z marchwią jest bardzo zalecana diabetykom. Biała kapusta jest dobra na żołądek i śledzionę.
o brokuł i kalafior wzmagają płuca, a zimowe odmiany dyni – trzustkę
o wszystkie fasole i warzywa strączkowe są bardzo bogate w wapń, fosfor, żelazo, witaminę E.
o soja jest najzasobniejsza w białko. Produkty sojowe znacznie zmniejszają ryzyko chorób serca.
Ryby to wysokojakościowe białko; zawierają więcej nienasyconych niż nasyconych kwasów tłuszczowych i dużo witaminy B.
Nasiona i orzechy mają wiele składników odżywczych – błonnik, wapń, witaminę A, B i E oraz minerały. W nasionach sezamu naukowcy odkryli substancję chroniącą przed nowotworami. Nasiona i orzechy przyczyniają się do rozwoju intuicji, wzmagają zapał twórczy, a także pozytywnie oddziałują na równowagę psychiczną i duchową.

Przykładowy jadłospis
Śniadanie:
• Muesli (płatki zbożowe-głównie owsiane, gotowane na wodzie z dodatkiem wcześniej namoczonych suszonych owoców, orzechów, pestek słonecznika),pieczywo pełnoziarniste z serkiem tofu, herbata z dzikiej róży; lub:
• płatki owsiane na wodzie, chleb pełnoziarnisty z miodem, herbata lub napar z ziół;

Obiad:
• zupa miso, pieczone jabłko;
• kasza jęczmienna gotowana z warzywami;
• zupa grzybowa, gołąbki z niełuskanym ryżem i warzywami;

Kolacja:
– naleśniki z mąki razowej na wodzie lub mleku sojowym, napar ziołowy;
– pieczywo pełnoziarniste z pasztetem z fasoli i orzechów (link), sok z marchewki
– pulpety z prosa z warzywami, utarta rzodkiewka z podpieczonymi algami