Słonecznik na zdrowie

Słonecznik chyba każdemu kojarzy się z uśmiechem i radością. Nic dziwnego – wyglądem przypomina słońce – jest dostojny, promienny i wesoły. Jego kwiat jest często wręczany jako prezent – uroczy symbol miłości i troski, natomiast dzieciaki uwielbiają skubać jego pestki. W Hiszpanii jest to narodowy przysmak, pestki słonecznika królują tam w kategorii przekąsek. Z resztą to właśnie dzięki Hiszpanom słonecznik dotarł do Europy. Był on powszechnie spożywany przez rdzennych Indian, którzy jako pierwsi odkryli jego walory smakowe i odżywcze.

Pestki słonecznika zawierają potas, magnez, fosfor, żelazo, cynk, witaminę E, B1, B2, B6, PP ora kwas foliowy. Zaledwie jedna paczuszka pestek słonecznika dziennie, spożywana regularnie w ramach zbilansowanej diety, pozwoli zadbać o:

  • slonecznik_newPiękny wygląd – witamina E jest uznawana za witaminę młodości, chroni bowiem komórki przed stresem oksydacyjnym. Dodatkowo cynk wpływa na wygląd naszych włosów, cery i paznokci.
  • Zdrowe serce – tiamina, czyli witamina B1 wpływa na prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego oraz serca, a potas pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Dodatkowo pestki słonecznika są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Zastąpienie kwasów tłuszczowych nasyconych nienasyconymi przyczynia się do utrzymania prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi.
  • Równowagę organizmu– witamina B6 zawarta w pestkach słonecznika, przyczynia się do regulacji gospodarki hormonalnej organizmu.
  • Energię na każdy dzień – magnez i witamin B6 pomagają w zniwelowaniu poczucia zmęczenia oraz przyczyniają się do prawidłowego uwalniania energii przez organizm. Dodatkowo żelazo wpływa na prawidłowy transport tlenu w organiźmie oraz na wytwarzanie czerwonych krwinek i hemoglobiny;

Pestki słonecznika można chrupać na surowo, dosypać do ulubionej sałatki lub użyć jako panierki. Zastosowań jest całe mnóstwo, a korzyści zdrowotnych jeszcze więcej. Teraz pestki słonecznika firmy Sante dostępne są w mniejszych wygodnych opakowaniach. Weź je do torebki i sięgaj po nie systematycznie w ciągu dnia. Ta smaczna i zdrowa przekąska doda Ci energii, zaspokoi nieco głód i dostarczy niezbędnych witamin i substancji mineralnych.

Wypróbuj nasz przepis na rybę w słoneczniku:
http://www.sante.pl/przepis40_ryba_w_sloneczniku?back=wiecej_przepisow_sante.php?id=21