Śniadanie bogate w błonnik pokarmowy

Niezbędnym składnikiem każdego pożywnego śniadania powinien być błonnik pokarmowy. To on jest podstawą, której nadbudową powinny być węglowodany i witaminy zawarte w owocach i warzywach.

Błonnik w połączeniu z cukrami, składnikami mineralnymi i witaminami o poranku to najlepszy prezent, jakim możemy obdarować nasz organizm. Prezent,  z którego skorzysta nie tylko on , ale również i my sami! Włókno pokarmowe,  bo tak inaczej nazywana jest ta drogocenna dla zdrowia substancja jest składnikiem wielu produktów, znajdujących się w portfolio firmy SANTE. Ale o tym nieco później. Skupmy się najpierw na darach, jakie otrzymujemy spożywając produkty bogate w błonnik.

Należy na wstępie podkreślić, że w Polsce spożywamy dziennie ok. 15 g błonnika na osobę. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca około dwa razy więcej w liczbie 20-40 g. Warto zatem o jego uzupełnienie zadbać już z samego rana, przyrządzając niewielki, pożywny posiłek.

sniadanie-bogate-w-blonnik-pokarmowyBłonnik pokarmowy jest zbiorem roślinnych substancji, które nie są trawione przez enzymy pokarmowe znajdujące się w naszym organizmie. Z tego względu przez wiele lat uważany był za zbyteczny i pozbawiony jakichkolwiek pozytywnych właściwości. Z biegiem lat, gdy rozwijała się wiedza dietetyków o odżywianiu, odkryto, że ma on korzystny wpływ na różne procesy fizjologiczne zachodzące w naszym organizmie. W szczególności na funkcjonowanie układu pokarmowego. Obdarowanie organizmu błonnikiem z samego rana może mieć znaczenie nie tylko dla nadchodzącego dnia, ale nawet dla całego naszego życia.

Przyjrzyjmy się temu, jak wygląda nasz stereotypowy poranek?

Wstajemy wcześnie rano, organizmowi z trudem przychodzi powrót z sennej krainy, nasz żołądek ma problemy z rozpoczęciem swojej pracy na najwyższych obrotach, co spowodowane jest nękającym głodem. Zapychając go losowo dobranymi produktami przyniesiemy więcej szkody niż pożytku. Natomiast przygotowując posiłek bogaty w błonnik możemy nie tylko zaspokoić nasz głód, ale również ofiarować żołądkowi nieocenioną pomoc w jego codziennej pracy. Działanie włókna pokarmowego polega na wchłanianiu wody i przyspieszaniu eliminacji niestrawionych resztek jedzenia. Można więc powiedzieć, że pełni bardzo istotną funkcję oczyszczającą .Teraz już wiemy dlaczego poranna dawka błonnika ma tak duże znaczenie w czasie pozostałych, spożywanych w ciągu dnia posiłków.

Oczywiście to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania.

Dwie choroby: cukrzyca oraz miażdżyca, do której może prowadzić wysoki cholesterol są jednymi z najpowszechniejszych chorób cywilizacyjnych we współczesnym świecie. Ryzyko ich wystąpienia możemy oddalić za pomocą … beta glukanów z błonnika pokarmowego wypełniającego nasze śniadaniowe menu. Redukcji masy ciała, zapobieganie chorobie ciśnieniowej i neutralizowanie wolnych rodników również należą do cennych właściwości tej substancji.

Śniadanie musi być oczywiście zdrowe, ale nie należy zapominać o tym, żeby nam smakowało. Cóż nam po najzdrowszym posiłku, który nie jest akceptowalny przez nasze kubki smakowe?!  Jak więc przygotować pożywny posiłek z błonnikiem na myśl którego będzie cieknąć nam ślinka? Nic prostszego!

Najlepszym rozwiązaniem będzie rozsmakowywanie się w musli, bez względu na to czy będzie ono w swojej naturalnej czy też owocowej postaci. W serii produktów Sante mamy aż cztery ich rodzaje: tradycyjne, owocowe, tropikalne oraz śliwkowo-jabłkowe. Jakby było Wam jeszcze mało, firma Sante poszerzyła rodzinę musli o nowe Musli LO z dodatkiem owoców oraz orkiszowe z Jagodami Goji. Błonnik w nich zawarty w połączeniu z fosforem, żelazem, cynkiem, miedzią, magnezem i kwasem foliowym to źródło zdrowia lepszego samopoczucia. Wsypanie ich do jogurtów czy mleka sojowego będzie smakowitym i zdrowym początkiem dnia.

Błonnik pokarmowy możecie również odnaleźć w „Granoli” oraz „Crunchy”, których urodzaj różnych smaków zaspokoi nawet najbardziej wybrednych koneserów zdrowego żywienia. Nie musimy ich koniecznie spożywać z mlekiem czy jogurtem, lecz również jako przekąskę na drugie śniadanie lub uzupełnienie śniadaniowego jadłospisu.

Nie zapominajmy również o otrębach, szczególnie tych wysokobłonnikowowych. Wszystkie ich rodzaje, podobnie jak musli będą świetnym dodatkiem do jogurtu naturalnego czy sojowego, albo też ich dopełnieniem. Otręby i płatki musli skąpane w jogurcie sojowym… uczta dla smaku i dla zdrowia. Otręby są również składnikiem „Bran Flakesów”, które również można znaleźć w zdrowotnej spiżarni firmy SANTE obok płatków żytnich czy owsianych. A propos. Te dwa ostatnie również oferują nam duże ilości bohatera naszego artykułu.

Błonnik pokarmowy jest składnikiem bardzo wielu produktów, których odpowiednie dobranie i wkomponowanie w nasze śniadanie może przyczynić się do lepszej kondycji naszego organizmu. Musli, wysokobłonnikowe otręby, płatki owsiane czy żytnie serwowane na śniadanie z dodatkiem np. owoców i warzyw są najlepszym sposobem na rozpoczęcie dnia. Nie odbierajmy sobie tej przyjemności!

Autor: Sante