Nie zaśmiecaj swojego organizmu w wakacje! – co pić, aby go oczyścić?

Okres wakacyjny nie tylko kusi piękną pogodą i wypoczynkiem, ale także niezdrowym jedzeniem. W czasie jego trwania często sięgamy po produkty typu fast food oraz instant, obfitujące w tłuszcze zwierzęce i cukry proste (słodycze, słodkie wyroby piekarskie itp.). Wszystkie tego typu produkty jemy lub przygotowujemy bardzo szybko, przez co popełniamy bardzo duży błąd. Szybka konsumpcja sprzyja bowiem gromadzeniu się tkanki tłuszczowej oraz toksyn w organizmie.

Mając dostęp do wielu sezonowych produktów oraz zdrowej żywności starajmy się w czasie lata sięgać po te produkty i cieszyć się ich świeżym smakiem! Zanieczyszczając nasz organizm „szybką” żywnością narażamy się na złe samopoczucie, pogorszenie stanu skóry oraz zdrowia. Dobrym rozwiązaniem w takich chwilach jest zastosowanie Diety Detox, która będzie „strażnikiem” naszego sposobu odżywiania się i przede wszystkim pomoże pozbyć się nadmiaru toksyn.

detoksJednym z elementów diety detoksykującej jest spożywanie tzw. smoothies –koktajli przygotowanych na bazie warzyw i owoców o gęstej konsystencji. Można je przygotować miksując je z mlekiem, kefirem, maślanką lub jogurtem naturalnym, a także z wodą lub świeżo wyciśniętymi sokami owocowymi. Warto do tej zdrowej mikstury dodać łyżeczkę otrębów pszennych, orzechy lub nasiona, wówczas wzbogacimy jej wartość odżywczą o cenne białko i kwasy tłuszczowe. Dobrym dodatkiem jest też mięta, która doskonale orzeźwia.

Tak przygotowane koktajle sprawdzają się idealnie w upalny dzień, są szybkie w przygotowaniu i pożywne. Mają o wiele mniej kalorii niż np. klasyczne soki z kartonu lub słodkie napoje gazowane, a dzięki dodatkowi produktów zbożowych np. płatków owsianych lub kukurydzianych są sycące. Poza koktajlami z owoców i warzyw można przygotować również świeże soki owocowe lub warzywne i dodać do nich kilka kostek lodu.

Bardzo ważnym elementem diety, szczególnie w dni upalne jest woda, która usuwa z organizmu nagromadzone toksyny. Każdego dnia powinniśmy wypijać 1,5-2 l wody, a przy wzmożonym wysiłku fizycznym oraz w bardzo upalne dni nawet więcej! Wybierając wodę do picia powinniśmy się kierować potrzebami naszego organizmu. Na przykład, osoby z wysokim ciśnieniem powinny wybierać wody niskosodowe, a sportowcy podczas treningu napoje izotoniczne. Jeżeli jesteśmy zdrowi wybierajmy wody mineralne gazowane lub niegazowane.

Nie zanieczyszczaj swojego organizmu „śmieciowym” jedzeniem oraz napojami.  Jedz dużo świeżych warzyw, owoców, orzechów, nasion i produktów pełnoziarnistych, w które przede wszystkim bogata jest oczyszczająca organizm Dieta Detox. Ciesz się wypoczynkiem, nie zapominając o napojach! To chyba najważniejsze porady, jakie można skierować do wszystkich osób cieszących się latem.

Autor: Ekspert dietetyk Vivalavita.pl lic. Izabela Auszadniczek, mgr Katarzyna Fizia