Sante

Dobroczynne otręby owsiane

 

Otręby owsiane to dobrze wszystkim znany produkt i pomimo swoich zalet wciąż niedoceniany. Otręby zawierają wszystkie podstawowe składniki pokarmowe takie jak: węglowodany, białko, tłuszcze, witaminy, sole mineralne oraz błonnik. Dzięki temu kompleksowo pokrywają zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze. Sportowcy cenią je za źródło siły, kobiety za właściwości odchudzające i odmładzające, a lekarze korzystają z ich działania leczniczego
i ochronnego.

Zalety spożywanie otrąb owsianych można podsumować w następujący sposób:
• zmniejszają wchłanianie cholesterolu przyczyniając się do obniżenia jego poziomu we krwi
• spowalniają wchłanianie cukrów i obniżają indeks glikemiczny posiłku
• usuwają z organizmu kwasy żółciowe, toksyny i metale ciężkie
• poprawiają odporność immunologiczną
• regulują ciśnienie krwi
• zapobiegają powstawaniu zakrzepów
• są niezbędne w leczeniu i profilaktyce miażdżycy
• działają ochronnie na śluzówkę jelit
• skracają pasaż jelitowy zapobiegając zaparciom
• są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i aminokwasów egzogennych
• pęcznieją w żołądku dając poczucie sytości
• są idealne dla sportowców bo zapewniają większą sprawność fizyczną i wytrzymałość
• przeciwdziałają zmęczeniu i rozdrażnieniu oraz poprawiają pamięć i koncentrację
• kobiety kochają je za właściwości odchudzające, nawilżenie skóry i ochronę przed starzeniem

Otręby owsiane w porównaniu z otrębami pszennymi mają wysoką zawartość błonnika rozpuszczalnego, którego częścią są beta glukany. Są to węglowodany złożone mające zdolność tworzenia w przewodzie pokarmowym lepkich żeli odpornych na działanie enzymów trawiennych. Powlekają szczelnie śluzówkę przewodu pokarmowego a w momencie jej podrażnienia, zachowują się jak płynny opatrunek. Beta glukany mają także właściwości prebiotyczne, są one pożywką dla „dobrych” bakterii probiotycznych. Bakterie te częściowo rozkładają beta glukany w świetle jelita grubego a w wyniku tego procesu, powstają kwasy organiczne mające bardzo istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania jelita grubego i układu odpornościowego. Przykładowo kwas masłowy wstrzymuje rozwój bakterii kancerogennych oraz  stymuluje rozwój nabłonka jelitowego natomiast kwas propionowy ma właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe.

Zalecana dzienna porcja beta glukanów (3g) obniża stężenie całkowitego cholesterolu oraz jego frakcji LDL (tak zwany „zły cholesterol”) we krwi. Dzięki temu oczyszcza żyły ze złogów cholesterolowych. Należy pamiętać, że obniżenie cholesterolu o 1% zmniejsza  2-3 krotnie ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową.

Beta glukany wiążąc jony sodu przyczyniają się również do obniżenia ciśnienia krwi.

Beta glukany zawarte w otrębach owsianych przeciwdziałają szybkiemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi, dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu (IG). Dlatego otręby owsiane poleca się ludziom chorym na cukrzycę typu 2.

Błonnik zawarty w otrębach owsianych działa jak przysłowiowa szczotka wymiatająca szkodliwe produkty przemiany materii, utrudniając tym samym powstawanie chorób przewodu pokarmowego. Ponadto poprawia pracę jelit oraz wypełnia żołądek likwidując na długo uczucie głodu, co chroni przed otyłością.

Spośród wszystkich zbóż, ziarno owsa jest nie tylko najbogatsze w białko, ale także wyposażone
w najlepszy zestaw aminokwasów egzogennych, które nie są wytwarzane przez organizm człowieka
i dlatego muszą być dostarczane wraz z pożywieniem.

Innym walorem otrąb owsianych jest zawartość witamin z grupy B, w szczególności witaminy B1 (tiaminy) oraz B5 (kwasu pantotenowego), które dostarczane do komórek mózgowych i nerwowych przeciwdziałają narastającemu zmęczeniu i rozdrażnieniu oraz witaminy B6 (pirydoksyna), która przyspiesza przyswajanie wiedzy poprzez poprawę pamięci i koncentracji. Inna witamina, która występuje  w otrębach owsianych, to witamina E. Chroni ona organizm przed wolnymi rodnikami (zmiany rakowe), wzmacnia mięsień sercowy i jego pracę, chroni przed starzeniem się. Otręby owsiane to nie tylko zdrowy i sycący posiłek, ale również źródło składników mineralnych, takich jak: fosfor, żelazo, magnez i cynk. Pierwiastki te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Otręby owsiane Sante zawierają dużo tłuszczu, bo aż 8,7%. Jednak tłuszcz ten ze względu na swój skład chemiczny jest bardzo cenny, zawiera on niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których nasz organizm sam nie potrafi wytwarzać. NNKT zapobiegają powstawaniu zakrzepów oraz odgrywają dużą rolę w profilaktyce i w leczeniu miażdżycy. Działają również jak nutri kosmetyk od wewnątrz - dbają o nawilżenie skóry. Łagodzą również podrażnienia, spowodowane alergią.

Aby skorzystać ze wszystkich wymienionych walorów otrąb owsianych, trzeba spożywać je systematycznie, wykorzystując wszystkie codzienne okazje. Otręby owsiane są doskonałe jako dodatek do mleka, jogurtu czy kefiru. Można je stosować do wzbogacania zup, surówek, sałatek
i deserów. Otręby są także świetnym zamiennikiem klasycznej panierki do kotletów.

Źródło:
Robert Kowalski: "8 tygodniowa dieta antycholesterolowa"

Specjalista radzi
[[:remarketingcode:]]